Saturday 20 April 2013

Botany Lace



Förra helgen var jag och Mia på inköpsmässa för garn här i Göteborg. Alltid roligt att se vad som kommer till hösten och vilka trender som är på väg. Det finns några leverantörer som alltid har det där lilla extra, där man skulle vilja ha nästa allt. Det är bl.a. Nina Sagulin som har Nysta. - så mycket vackra garner.
Det enda garnet som beställdes för omgående leverans var Botany Lace från Araucania - det var kärlek vid första ögonkastet!
Leveransen kom igår och jag känner att jag har hittat ännu en favorit! Botany Lace innehåller 100% extrafine merino och är tunnare än Colinette jitterbug men har samma vackra färgskiftningar som handfärgade garner får. En härva väger 100 gram och är 410 meter. Stickfasthet 29 m / 10 cm med stickor 3-3,5.
Till garnet finns flera mönster att välja på men igår hade jag mailkontakt med en kund som ville sticka en Boxy och jag tror att Botany Lace skulle passa perfekt till den modellen.
Vill man sticka mindre projekt så finns det massor av fina sjalar att välja på  - kika in på t.ex. Ravelry. Om man inte är medlem på Ravelry så kan man bli det med en gång - det är enkelt och gratis och där finns alla mönster man kan tänka sig vilja ha! Många mönster betalar man för men en hel del är också gratis.


Mitt tips på sjal är Chrystal Chandelier shawl - mönstret finns på både engelska och svenska och finns att köpa hos Maria

2 comments:

Manduzana stickar said...

Det ser alldeles ljuvlig ut!

Unknown said...

A
sjal
is one of FinaSjalars passions total we have over a hundred.