Friday 16 May 2008

Lycka och Köpstopp

Kolla vad jag har hittat! Den stod i ett industriområde utanför en verkstad och jag frågade vad de skulle göra med den - och då fick jag den... jag blev helt vrålförälskad i den och när jag började göra lite efterforskningar visade det sig att det faktiskt är en riktig raritet (Arka av Yngve Ekström om någon är intresserad). Den är alldeles perfekt att sitta och sticka i - låg och tillräckligt bred för att inte stickorna ska slå i sidorna - helt enkelt alldeles perfekt!

Tillägg: Jag har nu gått omkring i flera dagar och trott att stolen är en "Arka" men det visar sig vara fel (Tack brorsan för den kommentaren...). Detta gör dock inte stolen mindre värdefull för mig men jag kanske inte skulle få 4-5000 kr för den längre...

Jag har påbörjat en till Presto Chango, denna gången i Alaska från Drops i en underbar turkosblå färg. Jag har varit lite skeptisk till garnet tidigare men nu har de tydligen bytt leverantör vilket har resulterat i ett väldigt prisvärt ullgarn. Eftersom man stickar hela koftan i ett stycke blir det väldigt många maskor när man kommer till ärmarna - då kan det vara bra att ha rundsticka...

...och då kan man köpa Harmony woods från Knit Picks. Till min stora glädje har 2knit fått in de just idag och jag förstår nu att man kan börja gråta av lycka över vackra stickor. Jag längtar tills jag kommer till ärmarna på koftan så att jag kan börja använda dem. Jag har tidigare beställt strumpstickorna från Stäket och de är på ingång nästa vecka.

Nu till något annat som handlar om att inte vara så materiell som jag precis varit ovanför...
Jag har en tid funderat över att ha ett 3 månader långt köpstopp och nu bestämt mig för att det börjar idag och håller på fram till den 12 augusti. För de flesta kanske inte detta är någon prestation men det är det för mig som älskar att köpa fina saker och härligt material. Ibland kommer man dock till en gräns då man känner att nu räcker det. Ni som känner mig vet att jag inte kommer att lida brist på material att arbeta med under denna tiden...
Detta köpstopp är en utmaning för mig och på något sätt känns det skönt att ha tagit ett sånt här beslut. Kanske är det någon som vill hänga på?

25 comments:

Anna said...

Härligt att du också är en lycklig innehavare av dessa underbara stickor. Jäpp, de är värda en tår och ett gapskratt ofta! Älskar mina...
Du har ju som sagt material så du klarar dig och om du skulle sakna något så kan du ju ringa...

litet hus said...

härrejösses jag ramlade nästan av stolen vid åsynen av din stol! ett fynd i klass med min josef-frank-matta från soprummet. om du nån gång tröttnar på den så vet du vem som...

Unknown said...

For et utrolig vakkert blog du har!!! Jeg her lenge ønsket å finne noen Svenske handårbeidsblogger men uten hell. Nå er jeg så glad å finne din og skal ha deg med i min blogroll med en eneste gang!

Det turkis strikkearbeid du holder på med er så nydelig!

Jeg gleder meg til å lese mer!!!
~Emily, en amerikaner i Norge

Anonymous said...

Ååh, den stolen är ju så snygg! Grattis till ett finfynd! Hoppas allt är bra annars!

Kram från Sofia

Boel said...

Jag satt precis och tänkte i samma banor dvs köpstopp och blev "glad" att hitta någon som just nu är inne på samma tankar. Så jag hänger gärna på. Återkommer på min blogg under helgen

Boel/Saltflingan

Helena said...

Är inte alls avis på din stol......
Lyllos dig!
Har precis sagt detsamma om köpstopp. Har precis beställt det sista inför mitt köpstopp som jag tänkt ska vara fram till jul. Måste bara eventuellt komplettera ett par nystan till Ellas virkade klänning som jag har på gång, tror inte att garnet som jag har räcker.
Vi får väl uppmuntra varandra så att vi klarar att uppfylla löftet!
Kram Helena

teresa said...

Åh, vilken fin stol!! Grattis. Men köpstopp... jag testade som nyårslöfte o det höll i 12 dagar...

Anonymous said...

Vilken underbar stol! Hm, jag har ett hörn där den skulle passa när du tröttnat...
Köpstopp - inte för mig. "Min" garnbutik säljer ut alla Drops-garner med 30% rabatt och jag har massor av projekt i huvudet. Gissa om jag vill att det ska bli sommarlov?
/ Kram

tavelhus said...

Grattis till stolfyndet!
Kram m

Linda said...

Jag köpte själv min första Harmony rundsticka igår och längtar verkligen tills det blir dags att använda den. Sååå underbar att hålla i! Lycka till med köpstoppet. Jag borde också hänga på, men jag tänker inte göra det nu iaf. Ska hålla tummarna för dig! Kram Linda

makiato said...

Den snygga stolen var väl en jättebra avslutning på shopping och inledning på köpstoppet. Bra initiativ tycker jag, och då kanske det dyker upp nya idéer vad du kan göra av allt fint material du redan har. Lycka till! Kram

Annelie said...

Underbar stol! Har varit kär i den länge. Hoppas du får många trevliga stickstunder i den.
Lycka till med köpstoppet.

H@nn@ said...

Vilken ur snygg stol... Man vill ju bara ha!!!!! Har sett en sån där stol och dom är ju jätte dyra.:S Gud såå tur du hade..

Hoppas att turen fortsätter...:D

Hanna

miastick said...

Wow vilken stol! Vilken grej! Jag blir galet avundsjuk. ;)
Och "grattis" till köpstoppet, det låter som en bra idé särskilt över sommaren. Jag har ju både godisstopp och har börjat viktväkta, så därför tänker jag inte vara duktigare än så just nu.

Textil stil said...

Åh, vilken tur du har!!! Stolen är ljuvlig. Har du hittat en plats till den än?

annas alster said...

Hej! Va roligt med stolen, den kostar ju fyra fem tusen nuförtiden. Har jag för mig att jag sett i inredningstidningar. Du ger mig hopp om att det ultimata fyndet fortfarande existerar!

Lena said...

Vilken lycka att hitta en sådan stol! Så vacker och alldeles gratis. Förra året lyckades jag fynda en
Stig Lindberg vas för 2 kr.Lika kul att ha som lyckan att det var ett fynd, eller hur?
Lycka till med köpstoppet- bra initiativ!

Anonymous said...

lyllos dig som hittade en sån fin stol!!

Efwa - Medea said...

Vilken härlig stol! Ljuslyktorna blir man ju glad av. Perfekt sommarljuslykta. Gillar dina blom-quilts också.

Anonymous said...

Cool stol! Inte för att lägga sordin på stämningen, men är inte Arkan lite mer spetsig i sina former på sitsen? Eller finns det fler varianter av den?

Annelie said...

När du nu fått höra att stolen inte är en dyrgrip kanske du inte vill ha den mer? *hoppas, hoppas!!!*

avstånd said...

Attans! Jag gick förbi stolen på vägen till bussen och undrade varför den stod där. En kort sekund tänkte jag att jag skulle gå in och fråga om dom rensade ut. Men det kunde ju aldrig vara möjligt tänkte jag och gick vidare... F-n!
Men roligt för dig..!

Clara said...

Jag har också funderat på köpstopp ett tag, men vet inte om jag är redo just nu. Kanske hänger jag på er! Lycka till, och grattis till stolen, den är verkligen ett fynt även om den inte är värd pengar.

Tora said...

Stolen er knallfin, heldiggris! Og den turkisblå fargen var nydelig, jeg gleder meg til å se jakka ferdig :-)

Hilsen Tora.

Ann-Christin said...

Lycka till med köpstoppet, jag har lag tupp dig på min bloggroll.