Sunday 25 February 2018

Lite tankar om stickfasthet, garnval, garnåtgång m.m.


Ganska ofta får jag frågan - Vilka stickor har du haft till den här tröjan? Eller, vilken stickfasthet har det här garnet?
Det kan jag svara på  men det är inte säkert att du ska ha samma storlek på stickorna som jag har haft. Det finns många faktorer som påverkar stickfastheten. Det beror t.ex. på hur hårt eller löst du stickar, vad du använder för sorts stickor eller om du stickar runt eller fram och tillbaka. Jag är en provlappsnörd och tycker om att sticka provlappar till olika sorters garner.
Om jag t.ex. stickar i ett tunt ullgarn och lägger med en tråd supertunn mohair så kan helt plötsligt stickfastheten bli en helt annan än om jag jag hade valt att sticka med dubbelt tråd av bara ullgarnet. Mohairen gör att strukturen blir mycket fluffigare och på så sätt fyller ut mycket mer.
Samma sorts garn får ju också olika sorters stickfasthet beroende på hur löst eller fast du vill ha materialet. Ta t.ex. ett garn som Supersoft - om jag ska sticka vantar vill jag ha en tät stickfasthet så att vanten håller emot vind och fukt på ett bra sätt. Då kanske jag vill ha en stickfasthet på 30-32 m/ 10 cm. Men om jag däremot vill sticka en luftig tröja så kanske det blir bra med 25 m / 10 cm. Just Supersoft är ett ullgarn som fyller ut väldigt bra efter tvätt och därför funkar bra att använda till många olika sorters plagg.
Om jag däremot väljer ett hårt tvinnat bomullsgarn så har det ju ingen "fluffeffekt" och blir väldigt glest om du stickar med för stora stickor.
Jag gör (nästan) alltid en provlapp innan jag ska sticka ett plagg just därför att det är så olika hur det blir från ett garn till ett annat och från en person till en annan. Personligen stickar jag väldigt löst vilket innebär att jag nästan alltid får gå ner i stickstorlek för att få samma stickfasthet som det ska vara enligt mönstret.
Tänk också på att tvätta din provlapp för att se hur garnet beter sig när det är tvättat och torkat, det kan då ändra stickfasthet och det är den du ska gå efter när du räknar maskor.


Igår startade jag en sida på Facebook som heter Knit a long med Magasin Duett. Där kommer vi tillsammans att sticka utvalda plagg och hjälpa varandra med olika saker kring mönstret, garnval m.m.
Först ut är Koftan Carbeth av Kate Davies Det garnet som Kate Davies föreslår är ett ullgarn med 110m/ 50 gr och för att få rätt stickfasthet till koftan (14 m / 10 cm) så stickar man med dubbel tråd.
Jag rekommenderar här olika garnkvaliteter ur Magasin Duetts sortiment men självklart stickar du i det garnet du själv vill. Här har jag gjort lite olika provlappar för att visa några kvaliteter som funkar fint till just Carbeth.

Nedan har jag testat lite olika garner och garnkombinationer för att visa lite olika exempel och uträkningar av garnåtgång.
Tänk också på att om stickfastheten bara skiljer någon maska hit eller dit så kan man ofta kompensera det genom att sticka en storlek större eller mindre.

Det garn som jag själv har valt att sticka koftan i är Blues, ett traditionellt 4-trådigt ullgarn som innehåller 140m / 50 gram. Jag stickar med dubbel tråd och stickfastheten blir precis enligt mönstret 14 m på bredden och 20 m på höjden / 10x10 cm
När det gäller garnåtgången så stickar jag storlek 4. Enligt mönstret ska det gå åt 13 nystan av originalgarnet på 110 m vilket blir 1430 m. Blues är 140 m / 50 gr. Jag delar då 1430 m med 140 m och får då 10,21 vilket jag då avrundar uppåt till 11 nystan för att vara på den säkra sidan. Oftast står det mått på det färdiga plagget i mönstret och vill du ha ett kortare eller längre plagg får du minska eller öka garnmängden såklart.



Nästa kvalitet är Mohair Tweed som även det får precis samma stickfasthet som mönstret med stickor 6 mm och dubbel tråd. Mohair Tweeden är lite fluffigare och känns därför lite tjockare tycker jag. Eftersom meterantalet också är 110 m/ 50 gr ska det alltså gå åt 13 nystan till storlek 4.



Silketweeden stickade jag dubbelt med stickor 5 mm och hamnar även där på rätt stickfasthet. Garnet innehåller 25 % silke och är därför inte lika fylligt som de andra garnerna men ger en lite lättare känsla och blir inte lika varmt. Silketweeden är 190 m / 50 gram vilket ger en garnåtgång i strl 4 på knappt 8 nystan.


Nedan ser ni prov på dubbel tråd Donegal tweed + en tråd Mohair silk, alltså tre trådar ihop. Även där får jag rätt stickfasthet och ett tätstickat och varmt plagg. Här får jag räkna de två garnsorterna för sig för att hamna rätt: Donegal tweed: 1430m / 190m = knappt 8 nystan När det gäller Mohair Silk behöver jag ju bara en tråd och tar då bara hälften av 1430 = 715 m / 210 m = 3,4 nystan ( 4 nystan).



Sist ut är en tråd Aran tweed (100 gr)  tillsammans med en tråd Mohair silk (25 gr). Här blir också stickfastheten rätt och garnåtgången blir då: Aran tweed 1430 m/ 2 = 715 m / 160 m = 4,5 nystan + Mohair silk 1430 m/ 2 = 715 m / 210 m = 3,5 nystan.