För ett par veckor sedan blev jag och ett par andra garnförsäljare kontaktade av en PR-byrå som driver en kampanj tillsammans med juiceföretaget Innocent till förmån för Röda Korset. Kampanjen har tidigare gått av stapeln i flera europeiska länder och går ut på att förse Innocents smoothieflaskor med små stickade mössor under en period. För varje såld flaska går 2 kr till Röda Korsets arbete med att besöka ensamma äldre personer.
Min första känsla var
att jag blev väldigt glad över att de kontaktade just mig, sen kändes det bra
att kunna vara en del av ett arbete som resulterar i bidrag till Röda Korsets
arbete. Min insats skulle bestå i att vara med under en eventdag på
Norrmalmstorg i Stockholm, prata lite om stickning och inspirera till att
sticka dessa små mössor. Självklart kommer Innocent att vara på plats och bjuda
på smoothies, Röda Korset och flera av
deras lokalgrupper skall också vara där och informera om sitt arbete. Det hela
kommer att bli som ett stort stickcafé där det finns möjlighet för alla att slå
sig ner en stund och sticka en mössa för en god sak.
Av olika anledningar
har jag nu bestämt mig för att inte medverka men jag har kollat en hel del på
Innocents arbete och hur de tidigare mösskampanjerna har sett ut. Företaget
skänker varje år en liten del av sin vinst till olika välgörande ändamål och
just den här kampanjen har slagit väl ut i andra länder. Jag har också varit i kontakt med ansvarig på
Röda Korset som helt står bakom projektet och ser det som något positivt.
Senaste dagarna har det
här projektet fått stor uppmärksamhet på olika sociala medier, Många har fullkomligt
dissat det på ett för mig väldigt onyancerat sätt. Jag tycker att den här
kampanjen fått onödigt mycket skit. Man kan tycka vad man vill om just de små
stickade mössorna men de ser jag mer som en symbol än slöseri med kvinnokraft och
nedvärderande av handarbete.
Om jag hade medverkat
hade det dels varit ett tillfälle att synas i ett sammanhang där jag inte
brukar synas, dels ett tillfälle att bidra till något som känns bra och dels för
att jag tycker om jippon:) En winwin helt enkelt!
Efter att ha läst
igenom en massa trådar där den negativa kritiken tagit överhand har jag också funderat en hel del på andra
projekt som sker till förmån för olika hjälporganisationer, fonder m.m.
Idag när jag öppnade
tidningen möttes jag av reklamkampanjer från flera mataffärer – rosa priser där
en del av priset går till Bröstcancerfonden. Inte tror jag att varken Ica eller
Konsum eller de olika matföretagen enbart tänker på att ge gåvor – självklart är
det också ett sätt att synas och pränta in sina varumärken i våra huvuden. Just
nu är det också många TV-galor där olika företag och vi som tittar kan skänka
pengar, genom att ringa, sms:a eller swisha. Företag som skänker tillräckligt
mycket pengar får förmånen att på något sätt synas eller höras under galan – återigen
en winwin.
För ett par veckor
sedan fylldes både Instagram och Facebook av inlägg med olika aktiviteter som
skulle bidra med pengar till olika organisationer som arbetar med och hjälper
de som flyr från bl.a. Syrien. Det var allt ifrån auktioner av olika slag till
försäljning där pengarna går till välgörande ändamål. Allt det här är toppen
och viktigt tycker jag och innebär ju såklart att olika företag små som stora
har fått extra uppmärksamhet för sina insatser – något som oftast är positivt
för försäljningen i det långa loppet.
Säkert hade Innocent och
deras PR-byrå kunnat sköta den här kampanjen på en mängd olika sätt, haft lite
bättre framförhållning, gjort en förundersökning för att se hur vi som
handarbetar hade kunnat hjälpa till, kanske inte stickat mössor utan något
annat o.s.v. De hade dock några tidigare kampanjer i andra länder att luta sig
mot där det här sättet att arbeta har slagit väl ut.
Jag har själv stickat
några små minimössor som jag tänker stödja kampanjen med, de har just nu tagits
över av min nio-åring som tycker de är toppen att sätta på sina olika gossedjur.
Kanske kan det vara något att göra med mössorna som sen blir över, skänka de
till dagis eller fritids!
Tillsammans med MajasManufaktur (som är en av de tillfrågade), håller jag just nu på att fundera
över hur vi skulle kunna göra något roligt och givande evenemang som kan samla
in pengar till Röda Korset och deras uppsökande verksamhet hos ensamma äldre –
en viktig fråga.
OBS! Jag är inte
sponsrad av varken Innocent eller något annat företag när det gäller det här
inlägget.
Här kan ni läsa mer om
kampanjen som kallas ”Den stora stickningen”.
6 comments:
Jag tycker du är en förskräckligt klok person och det är mycket synd att du inte kommer medverka. Överlag behöver det spridas mer positivitet både inom och utanför stickvärlden och inte enbart det som anses vara negativt och att skrika högst. Kram
Jag känner att jag totalt har missat denna debatten, men även om jag har missat debatten tycker jag att det är trist att bara de negativa får komma till tals. Jag tycker att tanken är god, men jag känner att sticka en mini-mössa känns lite meningslöst. Dels hade jag nog hellre stickat något som är lite mer användbart än en mini-mössa, fast helst hade jag nog hellre anordnat ett stickcafé för/med de äldre.
Kloka ord! Himla kul projekt. Kreativ, inspirerande och busigt precis som stickning skall vara enligt mig. Och självklart är det en win för företaget också, men det är det ju alltid precis som du skriver. Tror tex att min favorit- göteborgsdesigner som denna månad skänker all sin omsättning till förmån för människor på flykt tjänar på det i längden, utan att det på något sätt ska kast skugga över hennes fantastiska insats.
Och tack vare fri vilja så kan ju faktiskt varje hantverkare själv avgöra om det är värt att lägga sin tid och energi på just detta projekt.
Kloka ord och jag håller med helhjärtat.
Åh! Tack för ett nyanserat inlägg i denna gnälldebatt!! Det finns en del väldigt stora egon i den svenska "stickbloggeliten". Kan vara bra att komma ihåg att ge den behövande det den får mest hjälp av och inte det givaren helst vill ge - jag såg tex flera so sa att de hellre skulle sticka ett par strumpor och ge dessa till en person. Men ett par stickade strumpor i ett hus där man inte har råd att ha på värmen hjälper ju ganska dåligt (i UK ser kampanjen till att betala pensionärers el och gas på vintern) I Sverige är väl målet om jag förstått rätt att minska ensamhet hos äldre. Inte heller där ser jag hur ett par strumpor ska hjälpa. Det är väl klart att Innocent vill sälja juice, det är väl liksom inget de försöker mörka?! �� men det tänker de ju ändå göra eller hur? Om de även skänker lite av sin vinst så är ju det bara positivt. Tack för kloka och eftertänksamma ord!
tråkigt att höra att det blec så negativ media just i sverige kring denna kampanj. märkligt! jag har länge jobbat med csr och miljöfrågor och har föreläst i många sammanhang om företags goda exempel. Innocents Big knit är ett exempel som jag ofta har visat bilder på och då aldrig mött någon kritik från fackfolk/insatta. Så det tycker jag du ska ta med dig. Det är en erkänt bra kampanj internationellt och du gjorde rätt tycker jag när du tänkte vara med. jag skulle gärna stickat en liten mössa själv. :) mvh victoria
Post a Comment