Saturday 21 February 2015

Färgprov med Cotton+Wool


Jag har ju tagit in ett parti med ofärgat garn i en blandning av lammull och bomull. Jag har nu efter lite experttips från Tant Kofta provfärgat garnet för att se vad det håller för.


Jag började med att härva upp garnet, lite tidskrävande så klart men ett måste om det ska färgas.


Jag stickade också en provlapp i ofärgat garn som jag ville färga för att se hur resultatet blev av att färga något som redan är stickat.


Jag färgade med färg som är avsedd för animaliska fiber och resultatet blev förvånansvärt jämnt och fint trots materialblandningen. Lite skiftningar syns men det är bara vackert tycker jag.

 
För att vara på den säkra sidan tvättade jag provlappen som jag färgade i 60 grader i maskintvätt - garnet tovar då ihop sig men behåller färgen.


 Jag provade också att sticka randigt med det färgade och ofärgade garnet och tvättade i ullprogram på 30 grader. Det gick alldeles utmärkt och färgerna håller fint!
Garnet är väldigt vackert ofärgat också men vill du prova att färga själv enligt konstens alla regler, så funkar det alldeles utmärkt!

No comments: