Thursday 16 May 2013

Tips på enkel tröja och lite till!




I går kväll hade jag ett härligt stickgäng från Kungälv på fikabesök. Jag presenterade de olika garnkvaliteterna hos Magasin Duett och tipsade om ett par olika enkla tröjmodeller som man kan sticka med t.ex. Supersoft.
Bl.a har Järbo massor av gratismönster som man kan ladda ner från deras hemsida.
En favorit blev den här enkla rätstickade tröjan som man kan sticka med antingen två trådar Supersoft eller en tråd Supersoft och en tråd Grignasco Kid seta. Idag kunde jag inte låta bli att göra ett stickfasthetsprov med den senare kombinationen - och jag blev väldigt nöjd. Med stickor 6-7 får man en stickfasthet som stämmer precis med mönstret till tröjan på bilden och det blir en fjäderlätt tröja med mjukt fluff. För tillfället har jag tre olika färgkombinationer som passar perfekt ihop om man prova just den garnkombinationen. (Se översta bilden)
Tröjan stickar man på en helg (om man ligger i :) och garnkostnaden för kombinationen av Supersoft och Kid seta hamnar på ca 560 kr för en medium eller large. Då har jag räknat med att man behöver 4 nystan av Supersoft och 5 nystan av Kid seta (och då får man ungefär ett halvt nystan av varje kvalitet över).

Om ni är ett gäng som vill komma på besök till Magasin Duett och kika på garnerna, fika och få lite tips så hör av er till mig på petra@magasinduett.se

1 comment:

Bim HD said...

Åh...
Hade kommit med glädje...
Älskar gosiga tröjan där - färgerna är ljuvliga... var för sig, tillsammans och som i tröjan. Rött ger leende, glädje, gladtröja. Grönt, känns vår, sommar och även det en gladtröja... Dock känner man sig - mest svart? eller däråt, grå... nä, mest svart... ... ...
Må så grankott...
Bim HD

drömmar om ljuvligt gosesticke, ja... drömmar är det enda som är gratis och tillåtet?