Sunday 19 October 2008

Vad händer i helgen?

Igår hade jag en väldigt mysig dag på Stadsbiblioteket tillsammans med glada vänner! Bl.a. var det visning av Bohus stickning och man blev väldigt sugen på att sticka en tröja själv - i underbart garn och fantastiska mönster. Bara namnen på de olika modellerna väcker ha-begär, vad sägs om Gröna dimman eller kanske Vildäpplet? (bilden har jag lånat från kulturivast.vgregionen.se)

Idag förbereder jag mig inför veckan som kommer med att bl.a tova ull -det är alltid lika roligt när ullen och såpan kommer fram och nuförtiden finns det ett stort utbud av färgad och kardad ull i massor av härliga nyanser - dessa är inköpta hos Åddebo ull.

Jag ska också påbörja ett par Retro rib socks från Interweave Knits. Igår såg jag Mias och fastnade för det enkla rena mönstret. Jag är inte säker på att jag kommer att hinna färdigt dem till Socktoberfestens slut - det finns ju annat som lockar att få färdigt också...

9 comments:

Akhila's Handblog said...

Sa'na jattefina "burkar". Glada farger och prickar.

Monica Hansen said...

Ja, det var trevligt på biblioteket:)

Susanne said...

Jag har provat på de flesta tekniker inom textilt hantverk men aldrig tovat. Men än är loppet inte kört!

Kristina said...

Så vacker och spännande bildkomposition men rena lördagsgodiset.

Janette Millbom said...

ja, det var ju de sockarna jag pratade om, vet du? när du kom med boken i skolan? interwaeve var det ja....

ska bli kul imon, jag httar bara inte min ull! :-)

/J

Josefin said...

Åh jag minns din tovningsworkshop som igår, det var så fantastiskt kul :)

Mia said...

Jag insåg när jag läste avslutningen i ditt inlägg att det ju faktiskt inte är så väldigt mycket av oktober kvar, blir nog att skynda på med festsockorna så jag hinner bli klar =) Vad tröjorna i bohusstickning är underbara! Låter som något jag borde lära mig mera om. Ha det bra!
H: Mia

Anna said...

Grymma ullbollsburkar! Vilken lördag vi hade, härligt!

Vickan-Pickan said...

Halloj,
Tack för peppning om tävlingen. Vilka underbara bollar, hur gör du? Har du någon fyllning i mitten som du tovar kring eller är det ull rakti igenom? Var på tovningskurs med Yvonne Habbe och insåg att ull definitivt är Det Allra Bästa Material Världen Skådat.

:) Vickan