Tuesday 19 August 2008

Brödbak (och numera recept)

Här är världens lättaste och godaste snabbröd - att baka när man vill ha nybakat snabbt - glödbröd kallar vi dem eftersom de är inne överst i ugnen på högsta värmen och nästan börjar glöda om man glömmer bort dem för länge...
Jag blir annars väldigt inspirerad av Pain de Martin som bakar bröd och beskriver processen på ett sätt som gör att man får lust att vara hemma och baka bröd hela dagarna!

Här kommer receptet:

1 pkt jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
1/2 dl mörk sirap
4-5 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl

Lös upp jästen i det fingervarma vattnet. Tillsätt salt och sirap. Rör ner mjölet - degen ska vara kladdig men ej rinnande - prova dig fram med mängden mjöl, jag tycker att det varierar väldigt med olika mjölsorter.
Jäs degen i 30-60 minuter beroende på hur hungrig du är...
Fös ut degen på mjölat bakbord, knåda inte! Dela degen i ca 16 bitar och lägg de mjöliga bitarna på plåten. Bröden ska gräddas överst i ugnen på 275 grader i ca 10 minuter, de ska kännas ihåliga om du knackar på undersidan.
Jag brukar blanda i lite annat när jag har lust t.ex. fiberhavregryn.

Lycka till med baket!

11 comments:

Akhila's Handblog said...

Ja, snalla - vill valdigt garna ha receptet. Kanongoa' - i allafall nar du bakat dem. Elliot kommer hoppa hogt om jag kan baka dem till honom.
Kramar

Anonymous said...

*ler*
Väntar med spänning på receptet!!! ;)
Må så grankott...

Janette Millbom said...

Åh vad roligt det var att se er där på jobbet idag :-) Snart så... :-D

Självklart vill vi ha receptet!

/J

Lena said...

Men Petra, jag tror du blivit blogg-oholic?!! Uppe vid datorn halv sju...? När sover du?
Kram - morrontrötta Lena

Honungsboden said...

Vill gärna ha receptet, tycker mycket om att baka. Just nu är pojkarna och jag inne i en bakperiod och har gjort små goda frallor, lagom stora för dem att äta. Med pumpakärnor och kruskakli blir de extra goda!

frisky frog said...

Ser väldigt gott ur! Jag väntar också på receptet.
/Kram

tavelhus said...

Jag har bakat detta bröd massor av gånger i sommar!
kram m
Tack för utmärkelsen!!!

Akhila's Handblog said...

Tack! Skall genast ner och baka...
Mari

Anonymous said...

Tack Petra! Äntligen skall de bakas! Hoppas verkligen de blir så goda som dina!!! Något att göra i helgen med vildarna - de gillar att baka, en stund i alla fall :-)
Kram, Camilla

Anonymous said...

Mmmm, dom var goda! Tack för receptet. Funkade även med linfrön.

Seeyaa
kram
/Anette

Kollobarnet said...

mmums de ser jätte god ut jag kommer def. att pröva receptet så snart jag flyttar in till lägenheten.